Edellisessä blogissani kirjoitin Esperi Caren tarjoamasta vanhusten hoivasta esimerkkinä alan alennustilasta. Mainitsin myös Attendon ja Mehiläisen hoivapalvelujen epäkohdista julkisia palveluja unohtamatta. Nyt Attendon Alavudella sijaitseva Pelimanni panee paremmaksi ensimmäisen toimintakuukauden saldollaan.
Kuusi asukasta kuoli ja 10 henkilökunnan jäsentä sai tarpeekseen ja irtisanoutui Pelimannista. Aluksi yritys kieltäytyi kommentoimasta. Nyt Attendon toimitusjohtaja Pertti Karjalainen on kommentoinut ja selitellyt katastrofin syitä mm. seuraavasti (HS 10.2.):
• ongelmat johtuivat kiireellisestä muutosta
• henkilökuntaa on ollut vaikea saada
• alkuvaiheessa tapahtuu tavallista useampia poismenoja (kuolemia), koska muutto on lisärasite
• sekaantumiset työvuorojärjestelmissä johtuivat ongelmista tietojärjestelmissä
Karjalaisen selityksistä puuttuu olennainen: johdon vastuuttomuus ja välinpitämättömyys. Ei riitä, että johtaja sanoo suhtautuvansa nöyrästi ja vakavasti esiin nostettuihin laiminlyönteihin. Onhan Attendossa pitkä kokemus alalta. Muuttokaan ei ollut ensimmäinen. Monista irtisanoutumisista olisi jo voinut ottaa oppia. Eikä henkilöstövajeenkaan paljastumisen olisi pitänyt tulla yllätyksenä. Kun johto ei pysty ottamaan henkilöstön palautetta onkeensa, ei peiliin katsominenkaan ole auttanut eikä auta asioiden korjaamisessa.
Hesarin haastattelussa (9.2.) Valviran ylijohtaja Markku Henriksson puolustaa hoivalaitosten omavalvontaa. On selvää, ettei yksistään viranomaisvalvonnalla taata hoidon kohtuullistaan tasoa. Tarvitaan valvontaa tukevia toimenpiteitä kuten sanktioiden, sakkojen ja korvausten suurentamista sekä törkeissä tapauksissa laitoksen sulkemiskynnyksen alentamista, kuten Pelimannin kohdalla on tehtykin. Lehtitietojen perusteella yllätystarkastuksia tehdään erittäin harvoin verrattuna etukäteen ilmoitettujen tarkastusten määrään. Kuntien ja eri viranomaisten tarkastusten pitäisi olla juuri päinvastoin, jotta pahimpiin rikkomuksiin päästäisiin ajoissa kiinni.
Ennalta ilmoitetuissa tarkastuksissa annetaan laitoksille mahdollisuus lavastuksiin kuten Attendon hoivakodin työntekijä kokemuksistaan kertoo (HS 10.2.). ”Muistan sen paniikin, joka vallitsi, kun tuli tieto, että meille tulee tarkastus. … Tarkastusten ajaksi laitettiin terveyskeskukseen sellaisia asiakkaita, jotka olisivat voineet avata suunsa.” Myös liian suorapuheisten työntekijöiden työvuoroja rukattiin.
Irtisanoutumisensa syistä Attendon entiset työntekijät toteavat, että ”ei ollut sydäntä enää, kun ei ollut aikaa hoitaa potilaita. ”Monet itkut itkin, kun makuuhaavoissa ollut vanhus pyysi jäämään, mutten voinut.” ”Paikat eivät enää kestäneet ja henkisesti aloin olla loppu.” Ylitöistäkään ei olisi haluttu maksaa, sanottiin, että ”tekin voisitte vähän hyväntekeväisyyttä tehdä.” (HS 10.2.)
”Ei meitä silloin kiellot haittaa, kun me tanssimme laijasta laitaan” lauletaan pelimannien polkassa Halitulijallaa. Tällaista polkkaa tuskin haluamme tanssia askeltakaan!
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset koulutukset
– Avaimet yhteisölliseen johtamiseen
– Yhteisöhoidon koulutukset – YhteisöAkatemia
Kari Murto
© Kari Murto, Suomen Yhteisöakatemia Oy. Kaikki oikeudet blogissa kirjoitettuun materiaalin ovat kirjoittajalla ja Suomen Yhteisöakatemia Oy:llä.
Blogin materiaalia voidaan käyttää muissa sähköisissä ja painetuissa julkaisuissa, edellyttäen, että niissä mainitaan ”Copyright © Kari Murto, Suomen Yhteisöakatemia Oy 2019” sekä lisätään linkki www.sya.fi
Kommentoi aihetta...